VR-glasögon testas på äldreboenden i Västerviks kommun
Virtual Reality (VR) är en form av välfärdsteknik som har blivit ett allt vanligare verktyg inom vård och omsorg och kan bland annat användas för rehabilitering, inom psykiatrin och äldreomsorgen. eHealth Arena, Linnéuniversitetet, Kommunförbundet i Kalmar län, Västerviks kommun samt VR-företaget Virotea genomför nu ett testprojekt med välfärdsteknik på tre äldreboenden i Västerviks kommun där de boende får testa VR-glasögon.
– Många äldre kan känna att de förlorar en del av deras identitet när de inte längre kan utföra de aktiviteter som de en gång älskade att göra. Det kan i sig leda till ångest, nedstämdhet och oro. Genom VR kan de uppleva värde, se nya platser och uppleva gamla minnen, som en gruppaktivitet. Tanken med hela projektet är att skapa gemenskap och bryta känslan av ensamhet, säger Ivan Perlesi, ägare och VD på Virotea.
Brukarna använder VR-tekniken samtidigt och ”besöker” samma plats, vilket medför att det är enklare att socialisera med varandra och få ett positivt utbyte som ger mening utan att kräva allt för mycket energi. Man kan besöka allt från vackra sandstränder till Eiffeltornet i Paris.
Mestadels positiva reaktioner
Ett av de äldreboenden som ingår i projektet är Nynäsgården i Hjorted, i de södra delarna av Västerviks kommun. Här testar man nu glasögonen och dokumenterar reaktionerna. Boendet har två glasögon som används flera gånger i veckan tillsammans med vårdgivaren.
Anna har jobbat på Nynäsgården i över 20 år och hon ser positivt på digitaliseringen. Hon berättar att alla på boendet har blivit erbjudna att testa tekniken och att de flesta har tackat ja med få undantag.
– Det är viktigt att införa tekniken på ett positivt sätt för att påverka brukarens inställning. Reaktionerna har mestadels varit positiva med något undantag då vissa har blivit yra eller lite förvirrade, säger Anna.
Birgit, 91 är en av de som tycker om aktiviteten. Hon berättar att hon gärna tittar på tulpaner, hästar och hundar men även besöker platser som stränder i Grekland och Eiffeltornet i Paris. Hon tyckte det var kul att djuren i VR kom närmare och närmare.
– Det blir mer liv och man känner ju igen sig, säger Birgit.
Anna och Birgit är både positiva till digitaliseringen och tycker det är något som livar upp vardagen på boendet.
Bidrar till forskning
Dino Viscovi är universitetslektor vid Linnéuniversitetet och forskar kring äldre och deras digitala vardag. Han beskriver att det just nu pågår många olika projekt kring äldres digitala vardag och han hoppas att detta projekt kan ge kunskap om ett större mönster kring hur tekniken kommer till användning.
– Att distribuera och instruera teknik är en grundförutsättning, men det som är intressant är att se vad som händer när tekniken sätts i bruk, säger Dino Viscovi.
Förhoppningen är att projektet kan ge tillbaka kunskap och att det kartlägger ett mönster kring äldres användning av teknik genom formulär och annan dokumentation som vårdgivarna gör. Ur mönstren hoppas man sedan kunna utvinna teorier och praktiker kring hur man kan implementera nya tekniker inom liknande organisationer.
Kontaktperson
Dino Viscovi, Linnéuniversitetet
dino.viscovi@lnu.se