eHealth Arenas showroom firar 1 000 besökare
Wow – det har varit ett intensivt år för eHealth Arena! Drygt 800 besökare i showroomet för e-hälsa bara det senaste året och 1 000 besökare totalt. Då blir det bubbel och firande av denna milstolpe för showroomet – en plats för inspiration, reflektion och bra dialoger kring e-hälsa.
Medan besökarna från Neurologiska rehabiliteringsmottagningen och Kuratorsmottagningen på Länssjukhuset i Kalmar får sin dragning om eHealth Arena ligger cidern på kylning och glasen står redo att fyllas på. Fyra silverglänsande heliumballonger ramar in bubblet och bidrar till feststämningen, en etta och tre nollor.
– Det är smått ofattbart att vi redan haft så många besökare och merparten det senaste året dessutom! Vårt showroom är ett viktigt nav i vår verksamhet, säger Maria Eifrém, verksamhetskoordinator på eHealth Arena.
– Det är fantastiskt att det vi gör känns så otroligt relevant. Demonstrerade i en hemmiljö känns de tekniska lösningarna mycket mer mänskliga, säger Tova Persson, projektledare.
– Paradoxalt nog ser vi som pratar digitalisering hur stor skillnad det fysiska mötet gör. Här i showroomet får besökarna själva känna och klämma på produkterna. Det ger en annan upplevelse, menar Maria Eifrém.
I soffan i showroomet ligger de två terapidjuren, en hund och en katt som fått sina namn av två av showroomets besökare, nämligen Civilministern och Regionrådet. Psykolog Jenny Siwer har satt sig i soffan med kattroboten i knät. Hon undersöker den noga.
– Hur förs samtalet kring behovet av mänsklig kontakt?, undrar Jenny Siwer.
– Förhoppningsvis frigör de tekniska lösningarna tid till att lägga på olika typer av sociala aktiviteter, men faktum är att bemanning inom vården och omsorgen är en utmaning redan nu, svarar Maria Eifrém.
Under demonstrationen av lösningen för automatiska journalanteckningar kommer frågan om patienternas inställning till den här typen av programvara. Två av besökarna kör nämligen rollspel kring ett fiktivt patientsamtal och på nolltid blir samtalet transkriberat. Lika snabbt kommer en journalanteckning fram.
– Eftersom journalanteckningen blir tillgänglig omedelbart kan vårdpersonal och patient titta på den tillsammans och enas om den, vilket är en stor fördel, förklarar Johan Hallenborg, verksamhetsledare.
Mycket nytt på gång 2025
Det händer mycket spännande i den fortsatta utvecklingen av showroomet.
– Vi jobbar med att knyta ihop eHealth Arenas showroom som demonstrerar hemmiljö och vårdgivarmiljö med Linnéuniversitetet som tillhandahåller en hälsocentral och kliniskt träningscentrum, berättar Johan Hallenborg.
Detta livskraftiga showroom kommer dessutom att få en digital kopia redan i början av 2025, vilken ska ge samma upplevelse fast på distans.
– Den öppnar nya möjligheter för ökad tillgänglighet i ett större geografiskt område. Region Kalmar län är stort till ytan, säger Johan Hallenborg.
Hittills har leverantörerna som ställer ut sina lösningar i showroomet kontaktat eHealth Arena. Nästa år ska jobbet ske mer proaktivt för att komplettera med innovationer, särskilt inom områdena hospital@home och wearables, det vill säga klockor och andra bärbara instrument som kontinuerligt samlar in personliga data.
– Vi vill vara med och skapa dialog kring produkter där data samlas in av privatpersoner för att användas inom vården, avslutar Johan Hallenborg optimistiskt.
Läs mer om eHealth Arenas showroom för e-hälsa här