Tid för förändringsledning lika viktig som själva AI-utvecklingen
Att införa AI i en verksamhet innebär förändring. Och den förändringen måste bemötas med förändringsledning. Det är Anna Olssons tydliga medskick vid konferensen TechHeads, där hon var inbjuden av eHealth Arena som talare i e-hälsospåret. Anna är erfaren förändringsledare i egna företaget Unova Consulting och vet vad hon talar om.
Alla räcker upp händerna när förändringsledare Anna Olsson, Unova Consulting, frågar om vi är förändringsbenägna. Många räcker upp händerna när hon frågar om vi har förändringsobenägna kollegor. Ett lågmält fniss utbrister i publiken. Kanske är vi själva inte alltid så förändringsbenägna som vi ger sken av?
Stödjande funktion
Förändringsledning handlar om att förstå mekanismerna om hur människor reagerar. Anna Olsson är en ivrig företrädare för förändringsledning och hon vill utveckla ämnet som profession. Hon bryr sig om dem som påverkas av AI.
– Det är inspirerande med alla möjligheter med AI, men hur går det med alla som påverkas? Förändringsledning är en stödjande funktion, som ska rusta dem som ska få människor att göra annorlunda, säger hon.
Utmaningen med AI ligger i att utvecklingshastigheten är extremt hög. Det är en teknikdriven utveckling som kan upplevas som hotfull, både på existentiell nivå och professionellt.
– Som medarbetare ställer man sig en mängd frågor när AI är aktuellt. De kan röra sig om oro kring status, förutsägbarhet, relationer, autonomi och rättvisa, förklarar Anna Olsson. Kommer jag att behövas framöver eller förlorar jag jobbet? Vet jag vad som kommer att hända?
Chefer och ledare viktiga
Anna Olsson presenterar ett recept för att lyckas. Hon är övertygad om att frågeställningarna bland dem som är berörda av AI måste hanteras parallellt med den tekniska utvecklingen, hela vägen från nuläge via övergångsläge till önskat läge.
– Chefer och ledare är de viktigaste personerna i förändringen och måste vara med hela vägen. De ska vara förebilder och våga prata om både risker och etiska frågeställningar. Det här arbetet tar också tid och måste få ta tid, säger Anna Olsson.
Konkret kan det handla om att facilitera diskussioner eller arrangera öppet hus med möjlighet att komma med frågor – helt enkelt en öppenhet mot att välkomna frågeställningar. Först då går det att dra nytta av tekniken när den är redo att köras i skarpt läge.